Bez vody zkrátka není život

Naše tělo je z velké části tvořeno vodou, voda je nezbytná i pro cirkulaci všech nezbytných metabolických procesů, bez vody zkrátka není život. Potřeba pít tekutiny se mění u každého s věkem. Největší potřeba je v dětství a zvyšuje se, ale i ve stáří. Nedostatečný příjem tekutin může znamenat pro náš organismus velký problém, a to i v případě, že jedná o mírnou dehydrataci.

led

V okamžiku, kdy pociťujeme žízeň, je již signálem pro to, že máme nedostatek tekutin
·         ztráta tekutin o pouhá 2%znamená: snížení pozornosti, zvýšení únavy, zvýšení rizika k úrazům
·         mnozí lidé na nedostatek tekutin reagují bolestí hlavy, ti co mají obtíže se zády nebo trpí bolestmi zad, zaznamenávají zhoršení potíží a zvyšuje se i riziko vzniku ledvinových kamenů
·         seniorům způsobí nedostatek tekutin výraznější obtíže – mohou se dostavit stavy zmatenosti, dezorientace, výjimkou mohou být i kolapsové stavy
„Přelívat se“ tekutinami není prospěšné, má to rizika
·         především u lidí, kteří trpí určitou psychiatrickou diagnózou, se setkáváme s nadměrným příjmem tekutin ( 5l a více) – tím pádem se objevuje „hyponatrémie“ (snížená hladina sodíku), která je spojená s poruchami soustředění, dezorientací až kómatem
·         „ jednoduchý ukazatel, který nás informuje o dostatečném nebo naopak nedostatečném příjmu tekutin je barva moči(ideální je slámově žlutá barva – sytě žlutá až oranžová svědčí o nedostatku tekutin, příliš světlá nás informuje o tom, že pijeme příliš)

voda

Jakým způsobem tekutiny ovlivňují naši hmotnost
·         tekutiny zaplní žaludek, který reaguje podobně, jako po příjmu potravy, což vede ke snížení pocitu hladu
·         voda je nezbytná i pro správné uplatnění vlákniny
·         vláknila potravy má výrazný vliv na pocit sytosti, neboť v žaludku bobtná a zpomaluje tak vyprazdňování a tím pomáhá regulovat příjem potravy – ve střevě pak vláknina zabrání vstřebávání částí tuků a sacharidů – nicméně efekt vlákniny se neuplatní, pokud nedodáme tělu dostatek tekutin
Pít vodu se více doporučuje zejména „ při hubnutí“
·         neboť při tomto procesu dochází k uvolňování škodlivých látek z tukové tkáně a voda je pomáhá vyplavit a tak odstranit z organismu
Jsou nějaká platná doporučení?

minerálka

·         doporučený příjem tekutin cca 22 ml na kg tělesné hmotnosti na den
·         výraznou chybou jsou minerální vody, pokud obsahují vyšší obsah sodíku, vede k zadržování tekutin a mylnému pocitu, že hubnutí nemá efekt

Bez vody zkrátka není život
Ohodnoťte příspěvek